Prawne uwarunkowania marketingu w internecie
Słuchacze pozyskują wiedzę z zakresu podstaw prawa internetu, prawa własności intelektualnej i przemysłowej, prawa cywilnego oraz wszystkich innych aspektów prawnych dotyczących prowadzenia e-marketingu. Na zajęciach omawia się zarówno ogólne regulacje zawarte w ustawach, jak również kazuistykę, czyli najistotniejsze problemy prawne związane z marketingiem w sieci.
Podstawowe zagadnienia teoretyczne:
- Umowy w internecie: oferta, negocjacje, aukcje i przetargi, prawne uregulowania modeli sprzedaży. Podział i rodzaje umów elektronicznych (umowy o świadczenie usług online, umowy z content providerami, umowy o prowadzenie reklamy w internecie, umowy najmu, dzierżawy i o dzieło).
- Podpis elektroniczny: oświadczenia woli w internecie, formy czynności prawnych, faktury w formie elektronicznej, zasady odpowiedzialności podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.
- Świadczenie usług drogą elektroniczną, tworzenie regulaminów stron internetowych, obowiązki informacyjne usługodawcy, zasady posługiwania się informacją handlową, ochrona danych osobowych.
- Ochrona konsumenta w internecie.
- Podstawy prawa autorskiego w internecie.
- Podstawy prawa własności przemysłowej: patenty i znaki towarowe.
- Ochrona programów komputerowych.
- Czyny nieuczciwej konkurencji.
Wybrane zagadnienia praktyczne:
- Marketing w sieci a polskie prawo podatkowe (AdWords, AdSense).
- Działalność gospodarcza a działalność wykonywana osobiście.
- Najem, dzierżawa powierzchni stron internetowych.
- Konkursy organizowane w internecie.
- E-mail marketing a SPAM.
- Nowe modele biznesowe a luki prawne.
- Prawo właściwe, czyli jakie prawo obowiązuje Polaka na amerykańskiej stronie internetowej postawionej na tajwańskim serwerze.
- Prawidłowe konstruowanie informacji handlowej.
- Product placement.
- Szczegółowe uregulowania dotyczące reklamy dóbr i usług.
Efekty kształcenia:
- Słuchacz zna podstawowe instytucje prawne z zakresu prawa internetu, prawa własności intelektualnej oraz prawa cywilnego.
- Sporządza regulamin strony internetowej.
- Konstruuje poprawne umowy cywilnoprawne.
- Prowadzi kampanie reklamowe z poszanowaniem prawa ochrony konkurencji i konsumentów.
- Stosuje reguły kolizyjne międzynarodowego prawa prywatnego.
- Rozumie problemy wynikające z nieposzanowania prawa.